مصرف آب پس از صرف وعده‌های اصلی به کاهش وزن کمک می کند

 31 اکتبر 2016- زنان چاق و مبتلا به دیابت نوع 2 با مصرف و جایگزینی آب بجای نوشیدنی‌های رژیمی پس از صرف وعده های اصلی، می توانند مقدار بیشتری از وزن خود را کاهش دهند.

 محققان دانشکده‌ی علوم حیات در مرکز پزشکی کویین در دانشگاه ناتینگهام با بررسی این نتایج اعلام کردند که به اطلاعات بیشتری در مورد اثرات مصرف نوشیدنی های رژیمی بر مدیریت بیماری دیابت نوع 2 نیاز دارند.

در این مطالعه‌ی تصادفی، هشتاد و یک زن چاق مبتلا به دیابت نوع 2 به مدت 24 هفته در یک برنامه‌ی کاهش وزن شرکت کردند، همه‌ی آنها دارای مقدار هموگلوبین A1Cبین 6.5تا 7.2درصد و نمایه‌ی توده‌ی بدنی بین 27تا kg/m2 35بودند.

 از این زنان که غالباً پس از صرف غذا، نوشیدنی‌های رژیمی استفاده می‌کردند، خواسته شد یا آب را جایگزین این نوشیدنی‌ها کرده و یا به نوشیدن نوشابه ‌های رژیمی پس از صرف نهار در پنج روز از هفته ادامه دهند. نمونه‌های خونی این افراد بدنبال یک شب ناشتا، در شروع تحقیق و در هفته‌ی دوازدهم و بیست و چهارم تحقیق گرفته شد.

 محققان پس از اتمام مطالعه دریافتند اندازه‌ی دور کمر و نمایه‌ی توده‌ی بدنی هر دو گروه به طور قابل توجهی کاهش یافته است اما میزان کاهش وزن و متوسط کاهش BMIدر گروهی که پس از صرف غذا آب می‌نوشیدند، بیشتر بود. علاوه براین مقدار قندخون و مقاومت به انسولین در این گروه بهبود بیشتری یافته بود.

محققان گفتند: به نظر می‌رسد جایگزینی نوشابه ‌های رژیمی دارای تأثیر مثبتی بر کاهش وزن، BMI، قندخون ناشتا و حساسیت به انسولین در زنان چاق یا دارای اضافه وزن مبتلا به دیابت نوع 2 است که یک رژیم کاهش وزن را دنبال کرده اند.

دکتر Ameneh Madjdنویسنده‌ی ارشد این مطالعه افزود: ما به مطالعات تجربی بیشتری برای تعیین اثر نوشابه‌های رژیمی بر مدیریت دیابت و سندرم متابولیک نیاز داریم، از سوی دیگر برای بررسی تاثیراتی که مصرف این نوشیدنی‌ها در دراز مدت بر این بیماران دارد، باید مطالعات طولانی مدتی را طراحی و انجام دهیم.

 نتایج این تحقیقات درمجله‌ی Diabetes, Obesity and Metabolismمنتشر شد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/oct/water-with-meals-better-than-diet-beverages-for-weight-loss-in-type-2-diabetes-93382976.html